Thursday 30 August 2012

Petua tradisional


Salam semua, kali ni sy nk berkongsi sedikit tips tradisional untuk mengekalkan kecantikan dan kesihatan badan..tips2 ini dari my mum…antara tips yg boleh dikongsikan ialah:

1)Madu
Madu sememangnya terkenal dengan khasiatnya. Madu boleh digunakan untuk pelbagai tujuan. Antaranya ialah untuk melembutkan kulit. Cara2nya sgt simple, lumurkan madu pada muka dan biarkan semalaman..pg esoknya, anda akn rasa kulit mnjd sgt lembut..kalau amalkan selalu, insyaallah kulit akan kekal muda dan mnjd seperti kulit bayi..

2)Daun jambu batu
Daun jambu sesuai digunakan untuk menghilangkan bau badan..caranya, ambik beberapa helai daun jambu batu (bahagian pucuk lbh lembut dan senang dilumur), dan lumurkan ke badan ketika mandi..terutama di bahagian bawah ketiak..


3)Serbuk teh
Serbuk teh yg sudah digunakan tdk perlu dibuang trus. Ia boleh digunakan untuk dilumurkan pd tgn supaya tgn mnjd lembut…

4)Bawang putih
Bawang putih boleh digunakan untuk merawat ketumbit. Caranya dengan mengambil seulas bawang putih dan menghirisnya untuk mendapatkan bahagian dlm (getah)  bawang tersebut..kemudian, lumurkan pada bahagian ketumbit..mula2 memg rse pedih ckit, n mata akn jd berair..jgn buka mata trus slps sapu, pejam selama 10 saat..

                                                                    masalah ketumbit

5)Teh kelat
teh boleh digunakan untuk merawat cirit birit…caranya, bancuh teh dengan sedikit air (tanpa gula)..letak byk2 serbuk teh sampai jd kelat…n then, minum…


selamat mencuba.. (^_^)

0 comments:

Post a Comment